تبلیغات
وبلاگ تخصصی معماری،اتوکد،فتوشاپ وتردی مکس - آسانسور2
 
درباره وبلاگ


کلی گفتن معماری اینه و معماری اونه ولی ما که نفهمیدیم جز اون چیزی که تو مخمونه....
خلاصه ما موندیم و امروز و فردا و معماری...!!!!!!




مدیر وبلاگ : Zancanaro
نویسندگان
نظرسنجی
وضعیت وبلاگ رو در چه سطحی می بینید؟؟









آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
وبلاگ تخصصی معماری،اتوکد،فتوشاپ وتردی مکس
گفتم ملکاتوراکجاجویم منوزخلعت تو وصف کجا گویم من/گفتاکه مرامجو به عرش و به بهشت نزددل خود که نزد دل پویم من
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM

مقررات ایمنی سیم بکسل ها و ایمنی های مکانیکی

( ترمز ایمنی – گاورنر – ضربه گیر )


1- سیم بکسلهای متصل به کابین و وزنه تعادل می بایستی حتما از جنس فولاد ، حداقل 2 رشته با حداقل قطر 8 میلی متر باشند و مخصوص آسانسور ساخته شده باشند .


2- ضریب ایمنی سیم بکسلها در صورتی که تعداد سیم بکسلها 3 رشته یا بیشتر باشند حداقل 13 ودر صورتیکه 2 رشته باشد حداقل 16 می باشد .


3- حداقل نسبت بین قطر فلکه ها به قطر سیم بکسل 40 میباشد .


4- بارهای وارده بایستی بصورتی یکسان روی کلیه رشته های سیم بکسل توزیع گردد .


5- کلیه فلکه های گیربکس و هرزگرد بایستی دارای مانع خروج سیم بکسل از شیار باشند .


6- ترمز ایمنی ( پاراشوت ) صرفا هنگام پایین آمدن کابین فعال بوده و بوسیله فکها یا قرقره های درگیر با ریلها که در اثر افزایش سرعت کابین از گاورنر فرمان می گیرد ، عمل می کند .


Progressive ) -7- ترمز ایمنی ( پاراشوت ) برای آسانسور های با سرعت حداکثر یک متر بر ثانیه از انواع لحظه ای یا نوع تدریجی برای سرعت های بیشتر از یک متر بر ثانیه حتما از نوع تدریجی باشد .


8- ترمز ایمنی ( پاراشوت ) می بایستی ترجیحا در پایین ترین قسمت کابین مستقر شده و پس از عمل کردن فقط با بالا آوردن کابین آزاد گردد .


9- وسیله الکتریکی باید قبل از عملکرد کامل ترمز ایمنی یا درست هنگام ایستادن کابین موتور رااز کار بیاندازد.


10- کنترل کننده های مکانیکی سرعت ( گاورنر ) می بایستی متناسب با سرعت نامی آسانسور و رعایت مقررات ) ) تنظیم و ثابت شده است .EN81-9.9 مربوطه


11-سیم بکسل گاورنر می بایستی با قطر حداقل 6 میلی متر ، دارای حداقل ضریب اطمینان 8 و بسیار انعطاف پذیر باشد .


12- کنترل کننده های سرعت ( گاورنر ) بایستی دارای وسیله ای الکتریکی باشد که پس از عملکرد تا آزاد کردن کابین از حرکت آن جلوگیری نماید .


13- آسانسورها بایستی دارای ضربه گیرهای کابین و وزنه تعادل باشند که در پایین ترین حد حرکت کابین و وزنه تعادل و بر روی ستونهایی ( سکوهایی ) نصب میشوند و نوع مناسب آنها با توجه به سرعت و ظرفیت آسانسورها انتخاب می شود.


14-ضربه گیرهای سیار که با کابین و وزنه تعادل در حرکت هستند ، بایستی با ستون های ( سکوهای) حداقل نیم متر ارتفاع که در پایین ترین حد حرکت کابین و وزنه تعادل (در چاهک) تعبیه شده اند تماس حاصل نمایند .


15 – در هر صورت هنگام نشستن کابین روی ضربهگیرها بایستی فضای مناسب در چاهک بعنوان جان پناه وجود داشته باشد .


اتاق ماشین آلات:

در موارد ممکن،اتاق ماشین آلات را باید در بالای چاه آسانسور قرار داد،،این مکان بالاترین کارایی را ایجاد می کند .این اتاق را باید تهویه کرد و با عایق کردن پایه بتنی ماشین آلات از دیوارها و کف به کمک صفحات چوب پنبه فشرده ،به مسیله انتقال صوت توجه نمود.


وجود یک تیر بالابر سقفی درست در بالای ماشین آلات برای نصب یا پیاده کردن تجهیزات ضروری است ودر داخل کف در بالای پا گرد نیز باید یک دریچه دسترسی ایجاد کرد تا از طریق آن بتوان تجهیزات را در صورت ضرورت جهت تعمیر یا تعویض پایین برد.برای این اتاق باید یک در قفل دار نصب کرد و وجود فضای کافی جهت کنترل کنندها، انتخاب کننده طبقات و دیگر تجهیزات ضروری است.


دراین اتاق وجود پریز و تجهیزات روشنایی خوب ضرورت داردو استفاده کافی از نور طبیعی روز توصیه میشود.دمای اتاق نباید از۱۰ درجه کمتر و از ۴۰ درجه بیشتر شود و برای این منظور وجود امکانات گر مایش و تهویه ضروری است . برای پرهیز از ایجاد گرد و غبار باید دیوارها،سقف و کف را رنگ کرد،چرا که گرد .

استاندارد کردن

کمیته فنی 178 مربوط به سازمان بین المللی استاندارد (ISO) اخیراً استانداردهایی برای مواردی که به آن ها اشاره می گردد تعیین کرده اند، این موارد عبارتند از: بارها (ظرفیت) و سرعت ها تا 5/2 متر در ثانیه، کابین و ابعاد مناسب برای افراد، کالاها، تختخواب و آسانسورهای خدماتی برای ساختمان های مسکونی، ادارات، هتل ها، بیمارستان ها و خانه های پرورشگاهی، و هم چنین قسمت های کنترل، علایم و لوازم اضافی؛ انتخاب و طرح آسانسورها در ساختمان های مسکونی. هر ساختمان مسکونی باید حداقل مجهز به یک دستگاه آسانسور برای افراد معلول و قابل استفاده برای چرخ های دستی معلولان باشد. انجمن فرانسوی استاندارد (AFNOR) مسؤولیت دبیرخانه کمیته فنی را عهده دار می باشد.

 نیازمندی های ایمنی عمومی

آسانسورهای افراد، کالاها و نیز آسانسورهای سرویس باید مطابق قواعد ایمنی باشند تا افراد و اشیای مورد حمل در مقابل خطرهای ناشی از عملکرد آن ها ایمن باشند. هر کشور صنعتی کدهای ایمنی را رعایت کرده و توسط کمیته ملی استانداردها آن ها را به روز در می آورد. می توان این طور فرض کرد که از 60 سال پیش که این کار شروع شد کدهای مختلفی با تفاوت هایی رشد کرده اند که عموماً اصولی نیستند.

در سال 1970 سازمان بین المللی کار، ددر یک همکاری نزدیک با (CIRA) نسبت به چاپ کدهای عملی برای ساخت و نصب و سرویس آسانسورها اقدام کرد و چند سال بعد برای پله های برقی نیز این مطلب عملی گردید.این راهنمایی ها قرار است که به عنوان راهنمایی در کشورهایی که کدهای ایمنی ندارند به عنوان قواعد ایمنی مورد استفاده قرار گیرد و همچنین برای سایر کشورها وقتی که قصد تجدید نظرهایی در قواعد موجود دارند.

به عنوان یک پیشرفت جدید، جامعه اروپا (EC) به کمیته اروپایی استاندارد (CEH) خاطر نشان ساخته که نسبت به تهیه استاندارد اروپایی قواعد ایمنی برای آسانسورهای برقی و هیدورلیک و نیز خدماتی، پله های برقی و نوار انتقال دهنده های افراد اقدام نماید، با حذف حصارها و سدهای فنی برای تجارت بین کشورهای عضو جامعه اروپا.

(CEN) کمیته فنی CEN/TCIO را با عنوان « آسانسورهای افراد، کالا و خدمات» تأسیس نمود، دبیرخانه این کمیته به عهده (AFNOR) واگذار شد. اولین چاپ (1977) استاندارد (1-81 EN) با توجه به پذیرش 9 کشور عضو مورد تأیید قرار گرفت.

برای تهیه قواعد ایمنی اتفاقات امکان پذیر در رابطه با آسانسورها باید در نظر گرفته شوند، طبیعت کار آن ها، بریدن (قیچی شدن)، له شدن، سقوط، ضربه، در تله افتادن، آتش سوزی، ضربه الکتریکی (شوک)، خسارت به مواد، حوادث ناشی از فرسودگی و در نهایت حوادث در اثر خوردگی و زنگ زدگی.

 

افرادی که باید محافظت شوند عبارتند از: استفاده کنندگان، افراد مسؤول تعمیرات و نگهداری و بازرسی، افراد خارج از چاه آسانسور و اتاق موتورخانه آن. اشیایی که باید محافظت شوند عبارتند از: بارهای داخل کابین، قطعات مربوط به نصب آسانسور، و ساختمان.

کمیته هایی که قوانین ایمنی را تنظیم می کنند باید بر این فرض باشند که همه قطعات صحیح طراحی گردیده اند، از قطعات مکانیکی و الکرتیکی سالم ساخته شده اند، از مواد با مقاومت کافی و کیفیت مناسب ساخته شده اند، و بی نقص هستند.عملکرد بی احتیاطانه استفاده کنندگان باید مدنظر قرار گیرد ولی دو عمل همزمان در این خصوص یا استفاده نادرست از آموزش های ایمنی را نمی توان در نظر گرفت.

از برش (قیچی کردن) با ایجاد فضای کافی بین قطعات متحرک و نیز بین قطعات ثابت و متحرک جلوگیری می شود. از له شدن و خرد شدن با تأمین ارتفاع کافی در بالای چاه آسانسور، بین سقف کابین و سقف ساختمان در وقتی که کابین در بالاترین حد خود می باشد جلوگیری می شود، از این جهت فضای کافی برای استقرار شخص وقتی که کابین در پایین ترین حالت خود در چاه آسانسور قرار می گیرد لازم است. اطمینان از این فضاها با ضربه گیرها و یا متوقف کننده ها قابل تأمین است.

حفاظت از سقوط در چاه آسانسور توسط درهای بی منفذ پاگرد که قابل باز شدن خود به خود نیستند به دست می آید، از حرکت اتاقک تا زمانی که درها کاملاً بسته نشده و به طور ایمن قفل نگردیده اند به وسیله قطع نیروی محرکه ای که مدار کنترل را تغذیه می کند جلوگیری می شود. ترجیحاً، بهتر است درهای ورودی پیاده شدن در آسانسورهای مسافر بر از نوع موتوری و کشویی باشند.

برخورد و ضربه با جلوگیری انرژی جنبشی که بستن درهای موتوری و در تله افتاند مسافران در یک آسانسور از حرکت افتاده به وسیله نصب یک بازشوی اضطراری روی درها و وسیله ای برای بلند کردن ترمز و حرکت دادن ماشین با دست امکان پذیر است.

از اضافه بار کابین با تعیین نسبت دقیق بین مقدار بار مقرر و مساحت مفید کف کابین جلوگیری می شود. درها در آسانسورهای حمل نفر به گونه ای هستند که از گیر کردن افراد در فضای بین آستانه کابین و چاه و یا در محل درهای پاگرد جلوگیری می شود. آستانه کابین باید توسط محافظ انگشت پا با ارتفاعی که کم تر از 75/0 متر نباشند جهت جلوگیری از حادثه مطابق آن چه که در تصویر 2 نمایش داده شده مجهز شود.

 

 

کابین باید با چرخ دنده ایمنی مجهز شود تا در مواقع حوادثی نظیر سرعت زیادتر از حد نرمال و یا فقدان تعلیق بتواند آن را متوقف کرده و یا آن را نگه دارد. این جرخ دنده توسط یک کنترل کننده (فرمانده) وارد عمل می شود، این فرمانده توسط طنابی که به کابین وصل شده فرمان می گیرد. (تصویر 1 را ببینید).

وقتی که مسافران در کابین به حالت عمودی ایستاده و در این جهت حرکت می کنند تأخیر در طول عملکرد بخش ایمنی باید بین g  2/0 تا 9 m/s2 بوده باشد تا از مجروح شدن افراد جلوگیری شود. (g= شتاب ثقل استاندارد در سقوط آزاد).

تجربه نشان داده است که حداکثر شتاب حرکت ناگهانی m/s2 1 تا شتاب m/s2 4/1 حد عملی راحتی هستند که باید در نظر گرفته شوند.

بسته به مقررات ملی، اصولاً بالابرهایی که برای جابه جایی کالاها، وسایط نقلیه و موتورآلات در نظر گرفته شده اند باید توسط افراد مجاز و آموزش دیده همراهی شوند و ممکن است دارای یک یا دو ورودی مقابل هم بدون در باشند مشروط بر این که سرعت به 63/0 متر در ثانیه نرسد. عمق کابین کم تر از 5/1 متر نباشد و دیوار چاه در سمتی که در تعبیه شده هم سطح صاف باشد.

در بالابرهای مخصوص حمل کالاهای سنگین درهای پاگرد معمولاً در جهت عمودی دو نیمه است و با موتور حرکت می کنند که معمولاً چنین شرایطی را شامل نمی شوند، در این شرایط بالابر نیاز به یک در عمودی کشویی که از توری فلزی ساخته شده باشد دارد. عرض مفید کابین و درهای پاگرد یکسان هستند تا خطری در پیاده کردن بار در اثر شاخک های لیف تراک و یا سایر ماشین آلات ایجاد نشود. طراحی این بالابرها باید به گونه ای باشد که تحمل بار، وزن تجهیزات و نیروهای ناشی از حرکت، توقف و حرکت معکوس را داشته باشند. ریل های هدایت کابین باید بخصوص تقویت شوند. وقتی که اجازه حمل اشخاص داده می شود تعداد آن ها باید متناسب با حداکثر مساحت کف در دسترس کابین باشد. به عنوان مثال، مساحت لازم برای یک بالابر برای جابه جایی 2500 کیلوگرم 5 مترمربع است که متناسب با 33 نفر می باشد. بارگیری و همراهی بار باید به دقت انجام گیرد. تصویر شماره 3 یک حالت اشتباه را نشان می دهد.

 

کنترل ها

 همه بالابرهای جدید توسط دکمه فشاری کنترل می شوند، کلید کابین که توسط مراقب دستگاه به کار افتد متروک شده است. ترافیک زیاد، سرعت های بالاتر، هم سطح کردن اتوماتیک و درهای موتوری این شغل را اساساً به شروع و توقف با آزاد کردن دسته کاهش داده است.به علاوه این شغل یکنواخت و خسته کننده بود و بهتر بود که کارگران از این شغل خلاص شوند.دکمه فشاری منفرد جهت کنترل ساده ترین نوع عملکرد اتوماتیک است ولی فقط برای شرایط ترافیکی خیلی سبک مناسب می باشد زیرا وقتی که یک نفر کابین را در کنترل گرفت تا وقتی که به مقصد برسد آن را در اختیار خواهد داشت.

بالابرها به صورت منفرد و یا گروهی با ترکیبی از دو تا هشت دستگاه معمولاً با کنترل های جمعی مجهز می شوند که در حالت نصب دستگاه های متعدد به یکدیگر ارتباط دارند. خصوصیت اصلی کنترل های جمعی آن است که فرمان در هر لحظه ای می تواند داده شود، یعنی این که خواه کابین در حرکت است و یا در حالت سکون، درهای پاگرد باز هستند و یا بسته فرقی نمی کند.هر دو حالت پیاده شدن (توقف) و یا فرمان آمدن کابین، در حافظه الکترونی ذخیره شده و تا زمان پاسخ نگهداری می شوند.صرف نظر از توالی فرمان های داده شده پاسخ لازم منطبق با تسلسل منطقی و در جهت حرکت کابین داده می شود.

معاینه و آزمایش ـ قبل از این که بالابری در سرویس قرار گیرد باید توسط سازمان مورد تصویب مقامات مسؤول در کشور جهت بررسی تطبیق آن با قواعد ایمنی آزمایش شود تا از عملکرد آن اطمینان حاصل گردد.یک سری مدارک فنی باید از طرف کارخانه سازنده در اختیار بازرس قرار گیرد.قطعات مختلف باید آزمایش شده و روش های آزمایش نیز باید تحت عنوان کدهای ایمنی درج شده باشد. آزمایش هایی که مورد تأیید آزمایشگاه مجاز می باشند ضروری می باشد که این آزمایش ها شامل قسمت های قفل کننده، درهای دسترسی (در صورت امکان تست آتش)، چرخ دنده ایمنی، تنظیم کننده سرعت خارج از حد و ضربه گیرهای روغنی می باشد. گواهی نامه های مربوط به قطعات مورد استفاده در نصب دستگاه ها باید ثبت شده باشند. برای وارسی بالابر در جهت این که در طول کارکرد خوب و ایمن باشد آزمایش های متناوب در فواصل زمانی لازم منطبق با حجم کارکرد دستگاه باید انجام گیرد.این آزمایش ها ممکن است از آزمایش های اولیه به منظور قبول سیستم سخت تر نباشد.قطعاتی که در کارکردهای معمولی مورد استفاده قرار نمی گیرد مانند چرخدنده ایمنی و ضربه گیرها باید در حالت خالی بودن کابین و یا سرعت پایین مورد آزمایش قرار گیرند تا از ایجاد فرسودگی و تنش زیاد در قطعات جلوگیری شود.

 

فصل چهارم

تعمیرونگهداری آسانسور

 

تعمیرات و نگهداری

یک بالابر و قطعاتش باید در فواصل معین توسط مهندسان واجد شرایط مورد تعمیر و کارهای ایمنی قرار گیرد که این مهندسان باید مهارت و دانش لازم را در زمینه های مکانیکی و جزئیات مربوط به بالابرها و مسائل ایمنی را از ابتدا از طریق آموزش توسط استاد و سپس تحت نظر یک مهندس سرویس کار آزموده فرا گرفته باشند.ترجیحاً مهندس سرویس توسط کارخانه سازنده و یا نصب کننده دستگاه استخدام شده و باید یک نفر شاگرد با حداقل 18سال سن داشته باشد.معمولاً مهندس سرویس قرارداد سرویس تعداد معینی بالابر را دارد با این امتیاز که از طرف صاحبان بالابرها شناخته شده و می تواند رابطه کاری خوبی داشته باشد.

کارهای تعمیراتی معمولاً شامل سرویس های معمولی می شوند که عبارتند از روغن کاری قطعاتی که نیاز به روغن کاری دارند، تنظیم و پاک کردن، سرویس پیشگیری در مقابل اشکالات احتمالی و بازدیدهای اضطراری در حالتی که دستگاه از کار افتاده، تعمیرات اساسی که معمولاً با مشورت مدیریت انجام می شود.قبل از شروع به کار تعمیراتی باید در هر طبقه یادداشتی مبنی بر در دست تعمیر بودن دستگاه نصب گردد.

به عنوان پیشگیری تعمیراتی بازبینی عینی دقیق، بررسی حرکت راحت و آزادانه و شرایط قطعات در حین اتصال و عملکرد رله های زمانی معمولاً کافی می باشد.تجهیزات نصب شده در چاه بالابر از طریق سقف کابین قابل بازبینی هستند، دسترسی به سقف از طریق در آخرین طبقه و بازکردن آن با استفاده از بازکردن در در حالت های اضطراری و پایین آوردن کابین با سرعت کم امکان پذیر است. یک سیستم کنترل بازرسی در سقف کابین نصب شده که شامل:کلید فرمان برای عملکرد دستگاه و خنثی کردن کنترل ها که مشتمل بر عملکرد درها نیز می باشد.بالا و پایین کردن دستگاه توسط دکمه هایی با فشار ثابت می باشد که دستگاه را با سرعت کاهش داده شده و کم تر از 63/0 متر بر ثانیه حرکت می دهد. عمل بازرسی باید تابع قسمت های ایمنی باقی بماند (درهای بسته شده و قفل شده و غیره) و نباید امکان حرکت خارج از حد نرمال وجود داشته باشد.

نصب یک کلید توقف در ایستگاه کنترل بازرسی مانع از حرکت غیر قابل پیش بینی کابین می باشد، ایمن ترین راه حرکت در جهت پایین است.مگرا این که یک وسیله کنترل قابل حمل از طریق کابل برق به پریز خروجی وصل می شود تهیه شده و مهندس سرویس در حالت چمباتمه در هنگام حرکت از این که در موقعیت مطمئن بوده و بتواند محکم در محل خود استقرار یابد اطمینان حاصل کند.قبل از ترک و پایان سرویس، مهندس سرویس باید مسؤول آسانسور را در جریان قرار دهد.

نگهداری صحیح آسانسور تضمین امنیت و آرامش کاربر

مرحله اول:مرحله قبل از ساخت و یا مرحله طراحی و ساخت سازه ساختمانی

مرحله دوم:طراحی ساخت و مونتاژ مکانیکی آسانسور

مرحله سوم:نگهداری و پشتیبانی آسانسور

 

 

  این سه مرحله کاملا از همدیگر جدا بوده ولی بر روی کارکرد نهائی تاثیر دارند.طوری که نقض و یا عملکرد ضعیف در هر مرحله،عملکرد مراحل دیگر را زیر سوال می برد .

نکته ای که هم اینک گریبان گیر اکثر آسانسورهای کشور می باشد این بوده که متاسفانه بسیاری از بهره برداران آسانسور تنها در موقع خرابی آسانسور نسبت به وجود سرویس کار احساس نیاز می کنند و تا زمانی که آسانسور بدون مشکل کار می کند بازرسی ادواری و منظم آن را به ورطه فراموشی می سپارند.

بدیهی است از هیچ وسیله مکانیزه نمی توان انتظار داشت توقعات کاربر را بدون نگهداری و سرویس منظم برآورده نماید چه رسد به آسانسور که وسیله ای کاملا پیچیده و با ظرفیتهای خاص خودش می باشد.

بنا بر اصل پارتو،20 درصد هر عملیاتی اثر 80 درصد و 80 درصدآن اثر20 درصدی بر مجموع عملیات،باقی می گذارد و در صورتی که سرویس و نگهداری آسانسور را 20 درصد از کل بهره برداری آسانسور در نظر بگیریم آنگاه اهمیت آن به خوبی آشکار می شود.بطوریکه اگر اجرای این بخش با شرایط نا مساعد و غیر استاندارد ارایه گردد آثار نا مطلوبی و گاهی غیر قابل جبران 80 درصدی بر جای خواهد گذاشت.

هم اکنون در کشور آسانسورهای بسیاری وجود دارند که عمر آنها به بالای 25 سال می رسد آنچه در این میان حائز اهمیت است وجود هزاران آسانسور در حال کار می باشد که به دلیل عدم توجه به اهمیت سرویس و نگهداری دارای عملکرد مناسب و ایمن نیستند.

عموما آسانسورهای فعال در کشور را به دو بخش می توان تقسیم کرد.

الف- آسانسورهایی که توسط شرکت بازرسی کنترل ایمنی، مورد تایید قرارگرفته و شامل ضوابط استاندارد می باشد(آسانسورهائی که بعد از سال 1377 در تهران و برخی کلان شهر ها نصب شده اند)

ب- اکثر آسانسورهای شهرستان ها و آسانسورهائی که قبل از تاریخ بهمن 1377 در تهران نصب شده اند که توسط شرکت بازرسی تایید نشده اند.

هر چند برای آسانسورهایی که توسط شرکت بازرسی تایید شده اند امیدواری وجود دارد ولی در اینگونه آسانسورها پس از یکسال بهره برداری از آسانسور،ضمانت فروشنده در مورد آسانسور و قطعات آن به پایان رسیده ودر برخی مواقع هم راهبری آسانسور و انجام سرویس و نگهداری پس از آن خاتمه می یابد. چرا که در بسیاری موارد قرارداد ها به صورت یک ساله تنظیم می گردد و در سال دوم تمدید نمی گردد و یا اینکه از همان ابتدا قراردادها بصورت صوری بسته می شود.بدین ترتیب برخی آسانسورهای تحویلی به شرکت بازرسی، پس از یکسال به حال خود رها می شوند و صرفا بهره برداران و ساکنین ساختمان ها بنا به ضرورت و مشکلات آسانسور خود، از سرویس کاران استفاده می کنند.و همچنین دربعضی مواقع علی الاظاهر برای کاهش هزینه های جاری ساختمان،آسانسورها بدون سرویس و نظارت رها شده و تنها در مواقع خرابی به یاد سرویس کار می افتند.

آسانسور به تنهائی یک پروژه کامل در ساختمان است و از معماری تا سازه و فن و تکنیک در کنار صدها قطعه ریز ودرشت که هرکدام پیچیدگی و مسائل خاص خود را دارند.با توجه به اینکه قطعات آسانسور مستهلک می باشند لذا چنین وسیله ای بدون نگهداری مناسب و اصولی، متکی بر پایه های علمی این فن،کارکرد مطلوبی نخواهد داشت اگر نگهداری کافی برای آن صورت نگیرد احتمال وجود قطعات فرسوده وجود دارد و برای استفاده خطرناک است. در برخی موارد به علت عدم برنامه راهبری سرویس و نگهداری، یک آسانسور خوب و با کیفیت تبدیل به یک دستگاه نا مطمئن می شود.به همین خاطر است که متاسفانه شاهدیم طی سالیان اخیر سوانح و حوادث مرتبط با آسانسور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است.

کیفیت پایین قطعات مورد استفاده در آسانسورها که بعضا بسیاری از آنها فاقد کیفیت مطلوب و تاییدیه های لازم می باشنداهمیت بازرسی و نگهداری آسانسورها را دو چندان می کند. بالا رفتن آمار حوادث آسانسور که جلوی بسیاری از آنها را می توان با نگهداری و بازرسی منظم تجهیزات نصب شده گرفت شاهدی است براین مدعا.

انواع فعالیتهای سرویس و نگهداری

1- بازرسی


بازرسی از آسانسور در مقاطع زمانی برنامه ریزی شده صورت می پذیرد تا معلوم شودکه آیا آسانسور به سرویس نیاز دارد یا به تعمیرات پیشگیرانه؟بازرسی ممکن است به صورت چشمی یا عینی و یا از طریق اندازه گیری بعضی از ویژگیهای فیزیکی دستگاهها باشد.

2- سرویس

در صورتیکه هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود سرویس دهی برای قسمتهای متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی صورت می پذیرد.همچنین هر آسانسور باید مطابق "چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور"ماهیانه حداقل یکبار مورد سرویس قرارگیرد.

3- تعمیرات پیشگیرانه

این تعمیرات زمانی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است .هدف از تعمیرات پیشگیرانه آن است که خرابی سیستم به تعویق افتد و فاصله های بین خرابیها رو افزایش بگذارد.ویا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.

4- تعمیرات خرابی

این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند.با انجام تعمیرات لازمه، آسانسور مجددا راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرارمی گیرد.

کلیه بازرسی ها بر اساس استانداردهای ذیل انجام می گیرد :

- استانداردهای جهانی (EN81,ASME,A17.1 ,...).

- استانداردهای ملی ایران 1-3. 63 .

در عملیات بازرسی جامع آسانسورها موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد :

- عملکرد قفلها و دربهای کابین و طبقات

- سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل و مسیر حرکت کابین
- سیستم های کنترلی ، ایمنی ، الکتریکی و محرکه آسانسور
- عملکرد ترمز ایمنی ، گاورنر و ضربه گیرها

 

اما کاربران آسانسور باید دقت کنند که بسیاری از خرابیها به مرور اتفاق می افتد(مانند سایش سیم بکسل و شیارهای مربوط به آنها،شل شدن اتصالات،خستگی قطعات و غیره)که شاید بهره برداران آسانسور متوجه این موارد و خطرات احتمالی نشوند.لذا واگذاری سرویس و نگهداری آسانسور به شرکتهای مرتبط می تواند اطمینان کامل استفاده کنندگان از آنرا به همراه داشته باشد.و کاربر مطمئن شود که مجموعه آسانسوری در حال حفاظت است و سیستم حفاظت آن مطابق استانداردهای معین پیگیری می شود.

تابلو آسانسور :

تابلو کنترل دیجیترول (دو سرعته)

-  تا 8 طبقه کلکتیودان و 6 طبقه کلکتیو سلکتیو
-  قابلیت گسترش تا 16 طبقه با استفاده از کار کدک
-  سهولت گسترش عملکرد به صورت دوبلکس و گروهی
-  قابلیت انطباق با انواع سیستم های درب
-  مناسب آسانسور های مسافر بر ، باری و خودروبر

ویژگیهای عمومی تابلو:

-  استفاده از محفظه زیبا ، مقاوم و دارای پوشش رنگ الکترواستاتیک

-  دارای منابع تغذیه با توان بالا و حفاظت فیوز الکترونیک
-  مجهز به سیستم موتور سیف جهت تامین حفاظت موتور برای سرعتهای تند و کند
-  سهولت نصب و راه اندازی به کمک دفترچه راهنما
-  دارای مدارات حفاظت شده در برابر خطا های نصب
-  منطبق با آخرین ویرایش استاندارد اروپایی EN81
-  دارای ضمانتنامه رسمی برای مدت 2 سال
-  خدمات گسترده و 24 ساعته در تهران و اکثر مراکز استانهای بزرگ کشور

 تابلو کنترل دیجیترول - مجهز به درایو 3VF - مدل VACON

ویژگیها :
-  استارت و ایست ملایم آسانسور
-  دقت ایست بالا
-  بهبود راندمان مصرف انرژی به میزان تقریبی 35%
-  کاهش تلفات حرارتی موتور
-  امکان حذف فلایویل فلزی و فن موتورهای دو سرعته
-  اصلاح ضریب توان (Cos φ)
-  کاهش جریان اولیه راه اندازی موتور بهنگام استارت
-  افزایش ضریب حفاظت موتور

برخی از ویژگیهای درایو صنعتی VACON:
-  دارای نرم افزار خاص برای کاربرد درآسانسور
-  مناسب برای استفاده تا سرعت یک متر بر ثانیه
-  سهولت ارتقاء به ویژگیهای حرکت اضطراری (EL)
-  دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در ایران

ویژگیهای عمومی تابلو:
-  استفاده از محفظه زیبا ، مقاوم و دارای پوشش رنگ الکترواستاتیک
-  دارای منابع تغذیه با توان بالا و حفظت فیوز الکترونیک
-  سهولت نصب و راه اندازی به کمک دفترچه راهنما
-  دارای مدارات حفاظت شده در برابر خطاهای نصب
-  منطبق با آخرین ویرایش استاندارد اروپایی EN81
-  دارای ضمانتنامه رسمی تابلو برای مدت 2 سال و گارانتی درایو به مدت یک سال
-  خدمات گسترده و 24 ساعته در تهران و اکثر مراکز استانهای بزرگ کشور

 انواع اسانسور :

از این منظر می توان آسانسور ها رابه انواع زیر تقسیم بندی نمود:

1_ آسانسور مسافر بری: مخصوص جابجایی افراد بین طبقات مختلف ساختمانها مورد استفاده قرار می گیرد.
موارد استفاده: ساختمانهای مسکونی ، اداری ، تجاری هتلها و غیره.

2_ آسانسور خودرو بر: جهت جابجایی خودروها در طبقات مختلف پارکینگها استفاده می گردد.
موارد استفاده: پارکینگهای شهری و خصوصی.

3_ آسانسور باربر: جهت حمل بار در طبقات مختلف ساختمانها استفاده می گردد.
موارد استفاده: انبارها ، کارخانه ها و ساختمانهای بزرگ.

4_ آسانسور غذابر: جهت حمل غذا در طبقات مختلف ساختمانها استفاده می گردد.
موارد استفاده: هتلها و رستورانها.

زنجیر جبران آسانسور :

با مرتفع شدن ساختمانها و افزایش طول حرکت آسانسورها ، وزن تجهیزات تعلیق آسانسور تأثیر قابل ملاحظه ای بر عملکرد این سیستم گذاشته است . بدین معنی که در گذشته به علت وزن قابل توجه طنابها ( به دلیل طول چاه و تعداد طناب های استفاده شده ) در طول حرکت ، وزن سمت قاب وزنه و سمت کابین ( با توجه به رابطه تعادل تعریف شده بین آنها ) در تعادل با یکدیگر نبودند . از این رو ، جهت جبران عدم تعادل دینامیکی و مکانیکی به وجود آمده ، زنجیرهای جبران رایج شدند .در ابتدا از طناب های فولادی جهت جبران این عدم تعادل استفاده می شد که لازمه آن داشتن تجهیزات اضافی برای هدایت طناب ها و اتصالات آنها بود . سپس زنجیر جبران با توجه به ارزان بودن ، جای طناب های فولادی را گرفت . هرچند هزینه این زنجیرها پائین بود ولی صدای تولید شده از حرکت آنها عدم رضایتمندی را به همراه داشت . زنجیرهای روکش دار یا همان کابل های جبران پاسخی به این مشکل بود .

 

تأثیر زنجیرهای جبران بر تعادل کابین :

نکته قابل توجه در رابطه با زنجیرهای جبران نحوه نصب آنها است . زنجیرها و کابل های جبران با توجه به نوع آنها دارای یک عرض برگشت طبیعی می باشند . منظور از این عرض ، فاصله ایست که به طور طبیعی بین دو طرف رفت و برگشت این زنجیرها ایجاد می گردد . در هنگام نصب باید توجه کرد که این عرض طبیعی همواره رعایت شود در غیر این صورت امکان آسیب زدن این زنجیرها به تجهیزات داخل چاه و چاله آسانسور وجود خواهد داشت و می تواند باعث به وجود آمدن شرایط خطرناکی شود . عرض طبیعی زنجیرهای جبران معمولی کم است . لذا محل نصب این زنجیرها برای رعایت این عرض طبیعی در کناره های کابین خواهد بود . همانگونه که می دانیم ، یکی از عوامل مؤثر بر کیفیت حرکت آسانسور وجود تعادل خود کابین در طول حرکت است . با توجه به آنچه گفته شد در صورت نصب زنجیر جبران در کناره های کابین امکان ایجاد عدم تعادل در دو سمت کابین وجود خواهد داشت این موضوع به خصوص در آسانسورهای قاب وزنه بغل ( Side – Counterweight ) بیشتر محسوس خواهد بود . شرکتهای مختلف طرح هائی برای برطرف کردن این اشکال ارائه نموده اند . برای مثال برخی از آنها استفاده از وزنه های ثابتی در کابین جهت ایجاد تعادل پیشنهاد کرده اند یکی از معایب این روش پائین آوردن ظرفیت آسانسور خواهد بود از طرف دیگر تعادل دینامیکی در طول حرکت سیستم برآورده نخواهد شد . روش دیگر استفاده از زنجیر جبران دیگری در نقطه مقابل زنجیر جبران اولیه می باشد . این روش هر چند که تعادل دینامیکی را تأمین خواهد کرد ولی هزینه زنجیر جبران اضافی ، نصب و اتصالات مورد نیاز آن و در عین حال کاهش ظرفیت آسانسور از معایب این روش می باشد .

زنجیرهای جبران روکش دار ( کابل های جبران ) با عرض حلقه برگشت طبیعی بیشتر
بیشترین اشکال در رابطه با کابل های جبران موجود عرض کم برگشت طبیعی آنها می باشد . ( حدود 60 سانتیمتر )

به نظر می رسد پاسخ مناسب به این مشکل افزایش این عرض برگشت طبیعی است که با توجه به مقایسه های صورت گرفته عرض برگشت مناسب حدود 120 سانتیمتر می باشد در نسل جدید زنجیرهای جبران ، با در نظر گرفتن این موضوع و افزایش عرض برگشت طبیعی این زنجیرها سعی شده تا این مشکل برطرف گردد . در صورت استفاده از این کابلها می توان نقطه نصب این کابل ها به کابین را در نزدیک ترین نقطه به مرکز کابین در نظر گرفت . در چنین شرایطی بالانس کابین برقرار شده و در نتیجه کیفیت حرکت کابین ، بدون کاهش ظرفیت واقعی و تحمیل هزینه های اضافی ، بهبود خواهد یافت .

Kone : با آسانسورهای بدون وزنه تعادل

Kone با دست یابی به یک فناوری جدید به نام MaxiSpace TM ، به زودی محصول جدیدی را به بازار عرضه خواهد کرد . این آسانسور جدید که فاقد وزنه تعادل است در سال 2005 به بازار جهانی عرضه خواهد شد .
این آسانسورها به عنوان آغازگر نسل جدید آسانسورهای بدون وزنه تعادل فضای مفید چاه و اندازه کابین را به میزان 3/1 افزایش می دهند . این فناوری جدید به عنوان سیستمی ایده آل برای جایگزینی آسانسورهای فرسوده و نصب آسانسورهای جدید در ساختمانهای قدیمی بدون آسانسور مطرح شده است . با توجه به اینکه بیش از دو سوم آسانسورهای در حال کار در اروپا بیش از 20 سال عمر دارند و با پیر شدن تدریجی جمعیت اروپا ، که نیاز به نصب آسانسور در ساختمانهای قدیمی را افزایش می دهد برای این فناوری جدید بازار قابل توجهی پیش بینی می شود .

 

 

خصوصیات آسانسورهای هتل

 

در قسمت مربوط به ساختمان هتل، لزوم کار گذاشتن آسانسور برای حمل غذا از آشپزخانه به طبقه های بالا تریا آسانسور خاص پرسنل و کارکنان هتل  یاد آوری شده است. همچنین ازآسانسور، برای حمل غذا برای روم سرویس و ملحفه ، حوله روبالشی، پتوو امثال اینها از قسمت لاندری به خانه داری و طبقات مختلف استفاده می شود. چنانچه آسانسور با توجه به وسعت و ظرفیت و اهمیت هتل در حد رفع کامل احتیاجات موجود نباشد باعث معطلی مسافران و نارضایی آنان واز طرفی موجب کندی واختلال کار درقسمتهای مختلف هتل و پرسنل آنها خواهد گشت .

بنابراین در نقشه ساختمان هتل، احتیاج واقعی هتل به تعدادآسانسور و اندازه آنها باید در نظر گرفته شود تا حمل ونقل وسایل و رفت و آمد مسافران و پرسنل دچار وقفه نگردد و راندمان کار از نظر سرعت رضایت بخش باشد.

 اغلب سؤا ل می کنند که، مشخصات و ویژگیهای آسانسور چه می باشد ؟ چه نکاتی باید در نصب آسانسور رعایت شود ؟ چه نکاتی در قرار داد خرید لحاظ شود ؟ چه نکاتی روی استهلاک تأثیر می گذارد ؟نکات ایمنی آسانسور چیست؟ اگر آسانسور گیر کند یا سقوط کند و... مالک ، مدیر هتل ، فروشنده ، سازنده  آسانسور کدام مقصر هستند.

در اغلب هتلها آسانسور نصب شده است، اما متأسفانه نکات مهمی که باید در نصب آسانسور رعایت شود کمتر دیده شده است و این مهم باعث  شده که مدیران به دردسر بیافتند .

ترافیک و استهلاک آسانسور درهتلها بسیار بالا می باشد و می بایست نکات ایمنی آسانسورها کاملا رعایت شود نکات زیر برای پاسخ به پرسشهای بالا و آگاهی مدیران هتلها است  که چنانچه قبلاً آسانسور نصب شده ویا تصمیم به خرید آسانسور دارند با آگاهی کامل اقدام نمایند.

لازم به توضیح است، در حال حاضر آسانسورهای ساخت  خارج از کشور از تکنولوژی بسیار بالایی بر خوردار است،  بطور مثال در هتلهایی که کلید کارتی دارند برای فرمان دادن به آسانسور کافی است  کلید کارتی اتاق را در جای مخصوص قرار دهند، آسانسور به همان طبقه ای که شماره اتاق قرار دارد حرکت و توقف می کند. 

مشخصات آسانسور

موتور آسانسور از نوع گیر بکسی حلزونی باشد با2 یا 3 اسب قدرت بیش از تعداد ظرفیت مجاز؛

کابین آسانسور یا موتور گیربکس 8 نفره برای آسانسور 6 نفره انتخاب می شود؛

ظرفیت 25%  بالاتر از استاندارد پیش بینی شود؛

موتور دو سرعته و مجهز به فن باشد؛

دارای سیستم ایمنی کنترل سرعت و حفاظت موتور؛

درایمنی از نوع اتومات تلسکوپی؛

در ورودی کابین آسانسور از نوع کشویی باشد؛

ریل آسانسور از نوع خارجی و کفچکها از نوع خارجی و پلاستیک باشد؛

 آسانسور مجهزبه پاراشوت باشد؛

آسانسورهای کابین سنگین و ارتفاع زیاد به زنجیر جبران نیاز دارد؛

سیم بکسل از نوع مرغوب درجه یک؛

وزنه آسانسور از نوع چدنی؛

استاپ و استوپ نرم بدون شیب منحنی؛

سلکتیوکلکتیودان نصب شوداگررستوران درطبقه بالای ساختمان نباشد( که استهلاک کمتری داشته باشد )؛

کلید اورلود داشته باشد که چنانچه مسافرین بیشتر از ظرفیت سوار شوند حرکت نکند؛

سرعت آسانسور چند متر در ثانیه را تعیین کنند ( مثلا 40/2  متر در ثانیه )در برجهایی بیش از 20 طبقه یک متر در ثانیه برای 10 تا 15 طبقه؛

تابلو نشان دهنده طبقات از داخل و خارج از آسانسور (اندیکاتور) با قاب فلزی؛

توقف آسانسور حتما هم سطح طبقات قرار گیرد؛

مجهز به زنگ خطر؛

هواکش برای داخل آسانسور پیش بینی شود؛

کلید Stop داشته باشد؛

استفاده از ضربه گیرمناسب کف کابین آسانسور که در صورت سقوط این ضربه گیرها       

هستند که میزان آسیب ناشی از سقوط را کاهش می دهند؛

قفل ایمنی مکانیکی درها؛

چراغ شارژی اتومات، تلفن، بلندگو، زیر سیگاری، آینه، جهت داخل آسانسور پیش بینی گردد؛

چاهک آسانسورچنانچه از بتون ساخته می شود پلیت هایی (Plate) در فواصل معین پیش بینی گردد؛

زیر چاهک آسانسور 50/1  خالی باشد؛

حداقل کابل برق سه فاز 4 رشته پیش بینی شود  ( 16 ×4).

مشخصات قطعات تابلوی کنترل

 کنترل رله ای یا میکروپروسسوری باید از کنتاکتورهای متناسب با قدرت موتور استفاده شود و تابلوهای میکروپروسسوری افزون برکنترل ایمنی به وسیله مدارهای از کنترل سخت افزاری نیز برای نظارت بر عملکرد میکروپروسسور بهرمند شود. تابلو فرمان از نوع میکروپروسسوری به طورمثال رله های (آی سی) مناسب برای تشخیص باز یا بسته بودن در و همچنین قفل در و تحریک کنتاکتورهای اصلی ، تعبیه سخت افزار مناسب برای کنترل حرکت آسانسور در طبقات، و قرار دادن سخت افزار موازی با عملکرد در حالت استفاده تعمیرکار سیستم برای افزایش میزان ایمنی. اصولاً در تابلوهای میکروپروسسوری تابلو تحت شرایط خرابی میکرو پروسسوری از نظر کیفی کنترل شده و جهت کنترل آسانسور نصب می گردد این کار به معنای اعمال ایمنی مضاعف در همه حالتهاست.

(مدت گارانتی بمجرد تلفن برای خرابی فوراً باید برای تعمیر حاضر باشد مثلا بعد از 6 ساعت )

 

 

فصل پنجم

استانداردها

 

 

استانداردهای اسانسوردر کاربردهای مختلف در ساختمان

استانداردها و الزامات اولیه برای انتخاب آسانسور

1) طراح( معمارطراح ) باید در ابتدا تعداد ، ظرفیت و نوع ( مسافر بر ، باربرو آسانسور های ساختمان را در مراحل اولیه طراحی و تعیین نموده و بر اساس اطلاعات حاصله و مقررات حانمایی کند طراح باید شرایط اقلیمی را هم در نظر بگیرد .

2) در ساختمانهایی با طول مسیر قایم بیش از 9 متر از کف ورودی ورودی اصلی تعبیه آسانسور الزامی می باشد ( معمولا بیش از 3 طبقه)

تبصره 1: در ساختمان های غیر مسکونی طول مسیر قایم حرکت از کف پایین ترین طبقه تا کف بالاترین طبقه محاسبه می شود .

3) در ساختمانهای 8 طبقه یا با طول مسیر حرکت 28 متر و بیش از کف ورودی اصلی باید حداقل دو دستگاه آسانسور پیش بینی شود احتی اگر از نظر محاسبت تعداد و ظرفیت یک دستگاه آسانسور کفایت نماید .

4) در کلیه ساختمان ها با طول مسیر حرکت بیش از 21 متر از کف ورودی اصلی حداقل یک دستگاه آسانسور مناسب حمل بار ( برانکارد ) باید تعبیه شود این آسانسور باید با علامت مخصوص و قابل رویت مشخص شود و کلیه طبقات را سرویس دهد .

5) در ساختمانهایی که وجود آسانسور یا آسانسور ها الزامی می باشد باید حداقل یکی از آسانسور ها قابلیت حمل صندلی چرخدار را دارا باشد .

6) در ساختمانهای بیمارستان های بیش از یک طبقه وجود حداقل یک دستگاه آسانسور تخت بر اجباری است در صورتی که سطح شیبدار مناسب وجود داشته باشد این الزام وجود ندارد .

7) درساختمانهای دارای ترافیک خاص (تصرف درمانی ، مراقبتی) و مکانهای نگهداری سالمندان و معلولین بیش از یک طبقه ، تعبیه حداقل یک دستگاه آسانسور برانکارد بر الزامی است مگر اینکه سطح شیبدار مناسب وجود داشته باشد .

8) آسانسورهایی که قابلیت حمل صندلی چرخدار را دارند باید ددارای مشخصات زیر باشند .

-حداقل ابعاد کابین :   14000*1100 میلیمتر باشد

-حداقل عرض بازشو درب : 800 میلی متر باشد

-مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد باشد .

- مجهز به دکمه باز ماندن درب برای مدت طولانی تر از زمان عادی بسته شدن درب باشد .

9) آسانسورهایی که قابلیت حمل بیمار ( برانکاردبر ) را دارند باید دارای مشخصات زیر باشند .

-       حداقل ابعاد کابین :2100*1100 میلی متر باشد

-       حداقل عرض باز شو درب :900 میلی متر باشد

-مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد باشد .

- مجهز به دکمه باز ماندن درب برای مدت طولانی تر از زمان عادی بسته شدن درب باشد .

10)                    آسانسور هایی که قابلیت حمل تخت بیمار ( تخت بر ) را دارند باید دارای مشخصات زیر باشند :

      -حداقل ابعاد کابین :   24000*1400 میلیمتر باشد

- حداقل عرض بازشو درب:  1300میلی متر و حداقل ارتفاع باز شو درب 2100 میلی متر باشد.

- مجهز به سیستم کنترل سرعت ولتاژ و فرکانس متغیر باشد .

 -مجهز به سیستم تراز طبقه مجدد باشد .

- مجهز به سیستم برق اضطراری باشد که هنگام قطع برق اسانسور را به نزدیکترین طبقه هدایت کند .

استانداردهای طراحی و آماده سازی حمل آسانسور :

1)جانمایی آسانسور :

طراح باید محل صحیح قرار دادن آسانسور ها را در یک ساختمان ، سهولت دسترسی و رفت و آمد مسافرین و هدایت آنها به سمت آسانسور را تعیین کند در صورتی که آسانسور در مرکز یا مراکز حراکتی و ترافیکی ساختمان قرار گیرند و به طوری که با کمترین حرکت جابجایی مسافرین **** بتوان از نقاط مختلف ساختمان به آنها دسترسی پیدا کرد .

2) حداکثر فاصله پیاده روی از در ورودی ساختمان یا در آپارتمان ها برای سوار شدن به آسانسور ها در عر طبقه 40 متر می باشد .

توصیه 1: در صورتی که تعداد آسانسور ها بیش از یک دستگاه باشد می توان آنها را کنار یا روبروی هم جای داد

 

) آسانسور ها باید به نحوی جایگذاری شوند که فاصله پیاده روی مسافران برای سوار شدن به هر کابین حداقل ممکن باشد

 

4) در صورتی که تعداد آسانسور ها سه دستگاه یا کمتر باشد می توان آنها را در یک چاه قرار داد اگر تعداد آسانسور ها 4 دستگاه باشد باید حداقل دد 2 چاه مجزا قرار گیرند و در صورتی که بیش از چهار دستگاه باشد حداکثر چهار دستگاه آسانسور می تواند در یک چاه مشترک قرار گیرد .

5) ورود و خروج افراد از آسانسور ها به طبقات و بالعکس بایدئ به راحتی و بدون تداخل حرکتی صورت گیرد و فضای کافی جهت انتظار در ورودی و خروجی ها در نظر گرفته شود راهرو های مقابل آسانسور ها باید طبق ابعاد مندرج در جدول زیر باشد .

نوع ساختمان

جایگذاری در آسانسور

عمق راهرو مقابل کابین

مسکونی

تکی

برابر یا بزرگتر از عمق کابین

گروهی در کنار هم

برابر یا بزرگتر از 5/1 متر یا بزرگ

ترن عمق کابین در گروه ( هر کدام که بزرگتر باشد )

گروهی روبروی هم

برابر یا بزرگتر از 1/2 متر یا بزرگ

ترن عمق کابین روبروی هم ( هر کدام که بزرگتر باشد )

غیر مسکونی به استثنای آسانسور تخت بر

تکی

برابر یا بزرگتر از5/1 برابر عمق کابین

گروهی در کنار هم

برابر یا بزرگتر از 5/2 متر یا 5/1 برابر بزرگتر ین عمق کابین در گروه ( هر کدام که بزرگتر باشد)

گروهی روبروی هم

برابر یا بزرگتر از مجموع بزرگترین عمق کابین های روبروی هم حداکثر5/4 متر

غیر مسکونی بیمارستانن و....

دارای آسانسور تخت بر

تکی

برابر یا بزرگتر از 5/1 برابر عمق کابین

گروهی در کنار هم

برابر یا بزرگتر از 5/1 برابر عمق بزرگترین کابین در گروه

گروهی روبروی هم

برابر یا بزرگتر از مجموع بزرگترین عمق کابین های روبروی هم

 

منابع و مآخذ

academist.ir

پیشگامان صنعت

sazeh808.blogfa.com  

مبحث پانزده وپایان نامه

بازگشت به صفحه اول



 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب